Olympia Express Club restaurálás

Click on any photo to see a larger version
Az 1967-es gyártású Olympia Express Club SID tippje alapján került a birtokomba.\nAz Olympia Express - egy 1928-ban alapított  manufaktura - jelenleg is működik.\nCsupán néhány modellt gyártott illetve gyárt ma, melyek többnyire ugyanazokból az egységekből épülnek fel, \nígy szinte minden alkatrész rendelhető ma is. Utángyártott elemek is léteznek.\nhttp://www.olympia-express.ch/home\nhttp://www.orphanespresso.com/\nA készülék rendezett általános állapotú, működőképes példány volt, az előéletéről semmit nem lehetett tudni. Külsején kissé összekarcolódott a szálcsiszolt rozsdamentes burkolat a sok sikálástól és a króm is megkopott - elsősorban a gőzölő csövön - az évek alatt. A kar csapjai sem sok kenést láthattak. Egy alapos tisztítás ráfér, gondoltam.  A burkolatot levéve svejci rend, tisztaság, az örökkévalóságra méretezett szerelvények. Rozsda sehol, szivárgásnak nincs nyoma.\nA bojleren a rég betiltott azbesztcement szigetelés. Meggyőződésem, hogy semmi rizikót nem jelent, de mégis, valamit kezdeni kellene vele... A pressurestat szépen kapcsolgat. A fejet nem volt egyszerű levenni, a 4 db imbusz csavarhoz nem lehet hozzáférni. A dugattyú a kontraanyák lecsavarása után magától kiugrik, kipattintva a felsőszűrőt is. A rugó makulátlan, a tömítések sem katasztrofálisak, de egy csere rájuk fér. Nem a gyári rajz szerint állnak, lehet, hogy már voltak cserélve. A szűrőtartó tömítés már a végét járja. Meg is rendeltem egy utángyártott szettet. Csereszabatos bakelit nyelek. A vezetékek és a csatlakozások nincsenek elégve, sem korrodálódva. A bojlert először csak vízkőtelenítettem, de később elhatároztam, hogy szét is szedem. Szebb, mint vártam. Itt még a fűtőszál is épnek tűnik. Az alapos tisztítás után viszont rámérve sérültnek mutatkozott, talán ledörzsöltem az eddig jól záró vízkőplakkot. A rés kisebb, mint a tűlyuk, de beszivárog a víz. Bár általában leszedik az azbeszt szigetelést, én elhatároztam, hogy szilikongumival vonom be. Ez megelőzi az azbesztszálak kiporzását és megmarad - sőt javul - a hőszigetelés. A szilikongumi kb 200C-ig bírja a hőt, de ha nem elég, van 300C-os is. Hát, másodjára szebb lenne, most már kitapasztaltam. Kb. mintha mézet akarnánk megfolyás nélkül elkenni. Ha keveset vársz, folyik, ha sokat, megköt. Mindenhez ragad, nehéz elsimítani. Kész a szilikonborítás. 2-3 mm réteg borítja az azbesztet. Kiadós tisztítás belül. A vízszint-jelző ablak. Komoly szerkezet. A csapok hibátlanul működtek. Tömítést sem kellett cserélni. Tisztítás, kenés és kész. A megtisztított dugattyú. A karcos, bemattult fémrészeket elvittem egy fémcsiszolóhoz. Az előlapot csak szálcsiszoltatni akartam - ahogy eredetileg is volt, de az öreg csak felpolírozta. Nem bánom: kényesebb, de sokkal szebb lett. A Jászberényi úton egy szaki fillérekért elkészítette a tömítéseket a bojlerhez, a fejhez és a vízszintjelzőhöz. Kicsit ugyan várni kellett, a sokezer darabos megrendelést nem tette félre miattam :-)\nAz eredeti tömítás mind azbesztes vagy grafitos volt, egy ideje tilos a használatuk az élelmiszeriparban. A megkopott gőzcső miatt a Fémépítő Kft-nél újrakrómoztattam egy marék apróságot. A fejet magát nem, egyrészt nagyon szép volt, másrészt féltem, hogy belül is összekrómozódik. Kecskemétről megérkezett az új fűtőszál. Biztos, ami biztos, kicseréltem a túlnyomás szelepet, nehogy felrobbanjon a konyha (bár az eredeti is jónak tűnt). Az összeszerelés simán ment, a nagyméretű, jó minőségű szerelvényeket nem volt probléma visszaépíteni. Kicsit féltem a dugattyú visszanyomásától, de végül is nem volt olyan vészes. A végén derült persze ki, hogy a fűtőcső tömítése nem zár rendesen, itt bizony eresztett. Bal oldali "barátom" megoldotta a fűtőszál csöpögés problémáját. Már nyomás alatt sem ereszt. Szereztem ugyan vadiúj, hőálló vezetékeket, de olyan szépek az eredetiek, hogy végül maradtak. A pressurestat egy kiadós vízkőtelenítés és pár csepp wd40 után hibátlanul muzsikál. Úgy tettem vissza, ahogy volt, de már rájöttem, hogy így fejjel lefelé áll :-) Elkészült a mű. A 45 éves gép újszerű küllemű, szerkezetileg hibátlan, még van benne újabb 45 év simán.